Kényszer szülte praktikum – Így alakítsunk ki professzionális otthoni irodát! Design

Kényszer szülte praktikum – Így alakítsunk ki professzionális otthoni irodát!

2018. november 20.

Mostanáig jellemzően a szabadúszók kiváltsága volt a home office, azaz az otthonról végzett munka, a jelenlegi járványveszély azonban meglehetősen kiszélesítette azoknak a munkavállalóknak a körét, akik a saját otthonukban dolgozhatnak.

Rengeteg munkavállalónak merőben új ez az élethelyzet és bár egyszerűen hangzik, a valóságban nem is olyan könnyű egy otthoni iroda kialakítása. Vannak alapvető dolgok, amelyekre nem árt odafigyelnünk, amikor kijelöljük a munkaállomásunk helyét a lakáson belül, és számos apróság, amelyek komfortosabbá tehetik a munkaidőnket.

A napi ingázással megspórolt időnket tehát használjuk fel arra, hogy megfelelő munkakörnyezetet teremtünk, ahol nem csak hatékonyan, de kényelmesen is állhatunk neki a napi feladatainknak!

Az otthoni iroda kialakításának menete lépésről lépésre

1. Készítsünk listát az igényeinkről!

Vegyük sorba, melyek azok az eszközök, tárgyak, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a munkavégzéshez! Az asztal, szék evidenciáján túl, rendelkezésünkre kell álljon megfelelő wifi jelerősség, kényelmesen elférjen és kézre álljon a munkaállomásunkon az összes technikai eszköz, amelyekre szükségünk van. Írjunk össze mindent, aminek helyet kell találnunk (pl. laptop, nyomtató, szkenner, irattartók, telefon), így már az elején képben leszünk, hogy körülbelül mekkora az otthoni irodánk helyigénye és ennek megfelelően tervezhetünk tovább.

2. Jelöljük ki a megfelelő helyet!

Következhet a helyszín kiválasztása a lakáson belül, amely talán a legnehezebb feladat és itt kényszerülhetünk arra, hogy a lakás adottságaiból fakadó hátrányokat kreatívan kiküszöböljük. Optimális esetben az otthoni irodánk egy kellemes, természetes fényben gazdag helyiségbe kerül, amely ajtóval elszeparált a lakás többi részétől, így biztosítva a zavartalan munkavégzés feltételeit. Az ajtó azért is hasznos, mert amikor becsukjuk magunk mögött, ezzel a családunk többi tagjának is egyértelműen jelezzük, hogy most dolgozni mentünk és ne zavarjanak.

Ha külön szobát nem tudunk biztosítani magunknak, akkor valamelyik közös térben kell elhelyeznünk a munkaállomást. Azt az alapvető szabályt azonban ebben az esetben is érdemes betartani, hogy az irodasarok egyértelműen különüljön el a az élettértől és ha egy mód van rá, ne legyen a hálószobában. Válasszunk helyette inkább egy kényelmes és csendesebb zugot a nappaliban, a konyhában, vagy az étkezőben. Különféle térelválasztók alkalmazásával még inkább hangsúlyozhatjuk az irodai és a magánélet határait.

A lényeg, hogy a munkahelyünknek legyen állandó, kijelölt helye a lakásban, ne legyen többfunkciós és ne legyen mobil!Ezzel mentálisan is segíthetjük önmagunkat, pláne, ha kezdők vagyunk a home office-ban, hiszen azzal, hogy mindig ugyanoda ülünk le dolgozni, önmagunkban és a környezetünkben élőkben is tudatosítjuk, hogy most munkavállalóként vagyunk jelen és a magánéleti kérdések megoldásának az ideje máskor van.

3. Bútorozzuk be!

Ha az otthonról dolgozás most egyedi eset az életünkben, akkor nem érdemes nagy beruházást eszközölnünk, pár hétre megteszi az otthon fellelhető bútorokból kialakított kis dolgozósarok is. Ha hosszabb távra rendezkedünk be, már érdemes lehet egy minden szempontból megfelelő íróasztalt vásárolnunk. Legfőképpen egy kényelmes és az egészséges testtartást segítő székre van azonban szükségünk, a gerincünk, a nyakunk és a hátunk hálás lesz érte.  Arra is érdemes ügyelnünk, hogy a munkánk típusa által megkövetelt, megfelelő mennyiségű tárolóval rendelkezzünk. Ezek lehetnek irattartó szekrények, vagy csak esztétikus dobozok, mindig ezekbe pakoljuk el az eszközeinket, papírjainkat, és igyekezzünk rendet tartani magunk körül.

Kezdő home office-osként könnyen eshetünk az idő csapdájába, akár az egyik, akár a másik oldalon. Ügyeljünk rá, hogy ne alakuljon az otthonunk egy nonstop munkahellyé! Ha lejárt a munkaidőnk, vagy végeztünk a feladatainkkal kapcsoljuk ki a számítógépet és legközelebb másnap reggel foglalkozzunk csak munkával! Ugyanígy, munkaidőben ne beszélgessünk órákig az otthon lévő családtagjainkkal, és ne álljunk neki többfogásos ebédet főzni, vagy lenyírni a füvet a kertben! Ebben segítségünkre lehet egy asztali, vagy falióra, amely a praktikumán túl, látványos kiegészítője is lehet munkakörnyezetünknek.

Összegezve a leírtakat tehát a legfontosabb, hogy térben és időben is pontosan jelöljük ki és tartsuk be a home és az office határait!