MELLÉKÉPÜLETEK ÉS A HOZZÁJUK VEZETŐ ÚT

2015. december 15.

shutterstock_323037806Ha házépítésen törjük a fejünket, gyakran háttérbe szorul a garázs vagy műhely betervezése. Pedig az otthoni mindennapos munkák elvégzéséhez nélkülözhetetlen egy olyan tárolóhelyiség kialakítása, ahová betolhatjuk a fűnyírót, elhelyezhetjük a kerti szerszámokat, vagy beállhatunk a kocsival. Itt talán a legfontosabb szempont, hogy a hely könnyen megközelíthető és bejárata akadálymentesen átjárható legyen. Ilyen szempontból a legtöbbeknek nincs is sokkal többre szüksége, mint egy jó garázsra.

shutterstock_111655925A garázs lehet különálló épület, vagy az épületbe, lakóházba integrált helyiség. A különálló épületek megközelíthetősége általában kisebb feladatot ró a kivitelezőre, mert az építmény a telken legtöbbször szabadon áll, vagy egy másik épülethez csatlakozik. Ez azt is jelenti, hogy itt elsősorban a telek oldalhatártól való távolságára és a garázs méreteire kell figyelni. Az oldalhatártól való építési távolság minden, az adott telekre vonatkozó építési szabályzatban megtalálható. Az ebben szereplő értékek különbözőek lehetnek attól függően, hogy vidéken, városban, műemléki vagy modern környezetben kívánunk építkezni. A legtöbb melléképület építése ugyanúgy engedélyhez kötött, mint a lakóházak építése. Ezt sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni. A garázs vagy tároló épülhet akár könnyűszerkezetes konstrukcióval, fából, farostlemezből, vázszerkezetre szerelt szendvicspanelekből, előregyártott elemekből, de készülhet a hagyományosnak mondható építőanyagok mindegyikéből, téglából, betonból, gázbeton építőelemből, vagy akár előregyártott panelekből is.

A kocsibehajtó megtervezésekor fontos szempont az autó fordulóköre. Egy átlagos autó fordulóköre 9-10 m környékére tehető. Ennek megfelelően kell kialakítani a burkolatot. Nem szerencsés, ha a behajtás oda-vissza manőverezéssel oldható csak meg. Ilyen esetben próbáljunk inkább új, ideálisabb helyet választani a garázsnak, feltéve, ha erre van lehetőségünk.

A behajtó út burkolata készülhet többféle anyagból, de fontos, hogy a vízelvezetésre is gondoljunk. Ebben előregyártott folyókák lehetnek a segítségünkre, melyek készre szerelve is kaphatóak. Azokon a felületeken, ahol a vízelvezetés megvalósult, télvíz idején kisebb az esély a tartós síkosságra, de megnyugtató az is, hogy ezzel teszünk lépéseket a burkolat élettartamának megnyújtása érdekében is.

shutterstock_154908524Amennyiben a garázsba nem lehet egyenesen, azaz irányváltás nélkül behajtani, inkább a szilárd burkolat javasolt, ugyanis a laza burkolatokba a forgolódással idővel garantáltan mélyedéseket hozunk létre, melyekben megáll a víz és így egyre jobban elsarasodik az út. A laza burkolatok egyébként is folyamatos gondozást igényelnek. Szilárd burkolatokat tekintve gondolkodhatunk betonkövekben, természetes kövekben, térburkoló klinkertéglában is. Alternatíva lehet a gyeprács, mely finom átmenetet képez a gyepes és a burkolt felületek hangulata közt. Minden szilárd burkolat esetén ajánlott az alapozás készítése. Az alaptest szerepe azonban részben különbözik az épületeknél alkalmazott alapoktól, ugyanis itt gyakran a teherelosztáson kívül van más szerepe is. A köveket, betonelemeket érintő káros fagyhatások elkerülése érdekében érdemes a talajból kapillárisan felfelé szivárgó víz útjába állítani. Bizonyára olvasóink is tapasztalták, hogy a szilárd térkőburkolat építése során első rétegben nagy szemcsenagyságú zúzott követ terítenek, majd erre fokozatosan kisebb szemcsenagyságú zúzott kő kerül. Mivel ezek a kövek egymással csak kis felületen érintkeznek, megszakad a víz útja.

shutterstock_225084733A garázs méretezéshez fontos tudni azt, hogy egy átlagos családi autó hosszúsága 4,2-5 m, szélessége 1,6-2 m, a magasság pedig az autó konstrukciójától függően 1,25-2 m méretek közt mozog. A kényelmes ki- és beszállás megkövetel oldalanként legalább 0,5-1,0 m helyet. Ha polcot is szeretnénk, annak mélysége 60 vagy 40 cm lehet, de bele kell kalkulálnunk, hogy előtte is hagyjunk helyet a közlekedésre, tehát a polc megléte akár 1 méterrel is növelheti a tervezett méreteket. Egy munkapad ennél természetesen több helyet is kíván. Két jármű esetén sem érdemes a hellyel túlzottan takarékoskodnunk, jó az, ha ugyanazon időben mindkét jármű hozzáférhető. Ezen kívül egy jó garázs helyet ad a család összes kerékpárjának is.

A méreteket meghatározó tényező az is, hogy milyen nyílászárót alkalmazunk a garázsunkhoz. Különböző igényekhez különböző kapu dukál. Az oldalra nyíló, egészen hagyományos kapuktól kezdve a felfelé nyíló billenő vagy szekcionált kapukon keresztül sokféle lehetőség áll rendelkezésre. Fontos megemlíteni, hogy a szekcionált és billenő kapuk a garázs belső szabad magasságából vesznek el hasznos centimétereket. A kevésbé elterjedt garázskapu megoldások, mint a redőnykapu vagy az oldalra futó szekcionált kapuk az előzőek előnyeit ötvözik azok hátrányai nélkül.

Előfordulhat, hogy adott telekre már nem építhető újabb épület, mert a beépíthető területet már mind kihasználtuk. Ekkor egyéb, alternatív megoldások után kell néznünk, mint például a mobilgarázs.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!
Kommentelj, vagy küldd el kérdésed, észrevételed
a blog@ujhazcentrum.hu e-mail címre.