Daruk

2014. szeptember 2.

Az építési folyamatok fontos része az emelőgépek használata. Szinte nincs olyan építkezés, ahol nem lenne szükségünk ezekre az eszközökre.

Az építkezésen alkalmazott darukat két nagy csoportba sorolhatjuk. Léteznek mobil és vannak telepített változatok. Ezeknek számos alfaja ismert.

Nézzük meg először a telepített darukat.

daru_ szalay csaba _1A telepített daru lehet fixen vagy pályán (sínen) mozgó futódaru. Utóbbi esetében nagyon fontos a pálya helyes szintezése. A telepített változat lehet alsó- vagy felsőforgású. Nagy magasságú építmények esetén találkozhatunk olyan megoldásokkal, amikor speciális típust alkalmaznak. Ilyen esetben arra kell gondolnunk, hogy a nagy magasságok esetén nem lehetne megépíteni a darut az építési munkák előtt, mert a karcsú szerkezetéből következően a torony kihajlásai olyan nagymértékűek lennének, hogy emelés végzése nélkül is tönkremenne (összedőlne) a konstrukció. Ezért van egy olyan tag beépítve a toronyba, amely új tagot képes fogadni. Ennek rögzítése után saját magát építi a daru.  Az emelőgém toronydaruk esetén lehet fix, vagy billenőgémes.

daru_ szalay csaba _3Az építkezésen használt daruk másik változatát a mobildaruk jelentik. Családi házak esetén általában ez a megoldás alkalmazott. Kivitelük szerint lehet gumikerekű vagy lánctalpas. Utóbbi megoldást kis építkezésen nem szokták alkalmazni, mert közúti forgalomban nem közlekedhet. Viszont alkalmazása olyan helyeken fontos, ahol kiépített út hiányában a másik típus közlekedésre nem lenne képes. Ezeknél a daruknál is fontos szempont a teherbírás meghatározása. Kisebb verzióknál az emeléshez szükséges eszközök, daru_ szalay csaba _5berendezések is fel vannak szerelve a járműre. Nagyobb emelések esetén a mobildarut szükséges a helyszínen összeépíteni. Itt általában az ellensúly szállítása történik a helyszínre másik járművel. A legnagyobb daruknál a gémet, a segédgémet és a talpalási elemeket is külön traileren hozzák. A daruk emelési képességét a gém végén jelzik, azonban a gépkocsi tengelyeinek száma is utalást ad erre. A legnagyobb autódaruk már 9 tengellyel is rendelkeznek, emelési magasságuk meghaladhatja a 100 métert is.

A terhek emelésének harmadik megoldási lehetősége az önrakodók alkalmazása (KCR). Ez a jármű azonban nem csak emelést végzi, hanem szállítást is. Előnye, hogy az érkezést követően azonnal végre tudja hajtani az emelést, míg a mobildaruk esetében felesleges várakozási és kiszállási idők többletköltséget jelenthetnek.

Egy későbbi cikkben a daru részeiről és a daruválasztás szempontjairól is fogunk beszélni.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!
Kommentelj, vagy küldd el kérdésed, észrevételed
a blog@ujhazcentrum.hu e-mail címre.