Parkolás a föld alatt – különleges garázsok

2018. december 17.

Rohanó világunkban egyre többen választják a gépkocsival való közlekedést. A városokban napi probléma a parkolás. A helyszűke, a szoros beépítettség viszont komoly feladat elé állítja a tervezőt és a kivitelezőt. A magas telekárak is arra szorítják az építtetőket, hogy különböző alternatívákat találjanak.

Einfahrt zum Parkhaus

 

Ilyen lehetőség lehet a terem- vagy mélygarázs. A legtöbbek számára éppen megfelelőek, hiszen kényelmesek, védenek az időjárás szeszélyeitől, és a parkolás is kevesebb időt vesz igénybe az előre kijelölt helyeken. Egy üzletház vagy lakótömb értékét növeli, ha rendelkezik saját parkolóval. Hazánkban is igen népszerűek a mélygarázsok és a teremgarázsok, ahol az épület alá, eldugott helyre “rejthetjük” az autókat. Ennek az egyik módja, ha több emelet mélyen, rámpákon keresztül közelíthetjük meg a parkolóhelyeket. Ezeknek a hátránya, hogy az autórámpák, folyosók és az autók közötti tér – ami a beálláshoz és a közlekedéshez szükséges – tervezői szemmel komoly területet igényel, de a kivitelezők előszeretettel spórolnak, és a végén gyakran szűkebbek lesznek a kelleténél. Az ebből fakadó elégedetlenség vezetheti a figyelmet arra a megoldásra, amikor valamilyen műszaki berendezés segítségével juttatjuk el az autókat a „pihenőhelyükre”.

Multi level Car Parking System, Automated car parking system

 

Automata parkolásra számtalan megoldást fejlesztettek már ki. A közös bennük, hogy egyfajta raktár elve szerint tárolják a gépjárműveket.

Ilyen variáció az, amikor autónkkal egy pontosan kijelölt helyre vagy nagyméretű liftbe parkolunk, és a berendezés veszi át tőlünk a kocsit egy személyes azonosító ellenében. Ebben az esetben függőleges irányú a mozgatás. Parkolóházak esetén akár emeletre, mélygarázsoknál pedig a föld alá viszi a rendszer a kocsit. Ha szállítószalagra állunk, a befékezett autót szállítja szalag, görgők közreműködésével. A haladás itt vízszintes irányú. A rendszer megkeresi a szabad helyet és betolja az autónkat. Amikor fel szeretnénk venni, a rendszer a megadott polcról leveszi a gépkocsinkat és az átadóban adja azt át. Azt, hogy milyen elven szortírozza a parkolóhelyekre a járműveket, az a beállítástól függ. Azokat az autókat, például a céges futárét, amit gyakrabban használnak, közelebb parkoltatja, míg az irodai dolgozókét messzebb. Ezt már szoftveresen lehet menedzselni.

LUCERNE, SWITZERLAND - december 2, 2017: Historic Multi-level parking system in the center city. internal parking with multi-storey structure

 

A gépi parkoltatás előnyei:

  1. Gazdaságos helykihasználás.
  2. Biztonságos parkolás:

a)       nehezebb az autót eltulajdonítani,

b)      nehezebb feltörni,

c)       kisebb a rongálás esélye,

d)      a parkolási balesetek minimalizálhatóak.

  1. A kezdő, ügyetlen sofőrök és a “nagy autóval” rendelkezők sem foglalnak el egyszerre két parkolóhelyet.
  2. Nincs szükség rokkant helyek kialakítására.
  3. Illetéktelenek nem tartózkodhatnak a garázsban.

Kétségtelenül praktikus a gépiesített parkolás, de a megvalósítása nem olcsó. Ennek ellenére a jövőben feltehetően egyre több ilyen megoldással fogunk találkozni.

Ennél kisebb befektetést és helyet igényel a parkológép. Használata megfelelő belmagasság esetén alkalmassá teszi a garázst arra, hogy több gépkocsit tudjunk parkoltatni egymás fölé. Nyílt területen, parkban, a társasház udvarán, vagy akár a saját kertünkben tárolhatjuk így járműveinket. Parkológépek számtalan méretben, magasságban és kivitelben léteznek. Alap, hagyományos és olcsó kivitelnél a gépkocsik mozgatását egy emelő végzi. Beállunk, behúzzuk a kéziféket és mint egy szerelőműhelyben felemeljük a gépkocsit. Ez alá tudunk beállni egy másikkal. Nyilván itt a legfelső autó csak akkor tud kiállni, ha az alatta lévő is kijön, mert csak így lehet a kocsit leengedni. Kompromisszumos megoldás, de használható. Amennyiben van hely, lehet egy süllyesztett aknát is építeni. Ekkor, megfelelő gép választása esetén, az alsó kocsi lesüllyed, míg a tetőre áll a felső.

parkolas4

 

Az emelőgépeknél létezik olyan is, amely kis belmagasságú garázsokba való. A típus megdönti az autót a kereszttengelye körül, hogy ezzel a lehető legkisebb magasságot érje el. Ennek feltétele, hogy a kocsik egymással szemben, vagy háttal álljanak. Előnye, hogy egy közepesen magas garázsban közel duplájára nő a parkolóhelyek száma.

Személyautót parkoltatni nem olcsó mulatság, ha a terület, vagy az épület négyzetméterárát vesszük figyelembe. De az utcán, udvaron parkoló autókkal zöldfelületektől fosztjuk meg magunkat, amiből már így is egyre kevesebb van házaink körül. Így a parkológépek és egyéb megoldások létjogosultsága is igen nagy, és a jövőben valószínűleg még jelentősebb is lesz, akár kisebb házak esetén is.

Írta: Szalay Csaba – Dipl.Építész

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!
Kommentelj, vagy küldd el kérdésed, észrevételed
a blog@ujhazcentrum.hu e-mail címre.