Burkolatok a kertben

2016. augusztus 31.

kep_001
A kertben lévő területek felosztásánál fontos eldönteni, mennyi a zöld, és mennyi a burkolt felület. A zöld kert szép, de gondozni kell, amit nem mindenki szeret. A burkolt felületekre mindenképpen szükség van. A járdák, kocsibeállók és a teraszok alatt érdemes burkolt felületeket kialakítani, mivel így kerülhetjük el, hogy ne süppedjünk el a sárban és tiszta lábban tudjuk megközelíteni a lakásunkat.

kep_002
A burkolat lehet beton, természetes kő, beton térkő (viacolor), vagy akár fa is. A hátránya, hogy hamar elkorhad, ezért sűrűbben kell cserélni. Előnye, hogy nagyon természetes és nagyon szép. Ausztriában nagyon szeretik a kültéri faburkolatokat és előszeretettel használják is.

kep_003
A betonnak nemrég még befejezetlen hatása volt. Mintha még várna egy szép burkolatra. Ez mára teljesen megváltozott, és a beton járda és terasz egyre divatosabb szilárd felületté válik. Alkalmazhatjuk egybe öntve, vagy megszakítva, kavicssávokkal.

kep_004
A felületek kialakítására még mindig a leggyakoribb a térkövek használata. Ezek lehetnek természetes kövek vagy beton térkő elemek. A kövek használata igen drága, ezért a választás leggyakrabban a beton térkövek oldalára billenti a mérleg nyelvét.

kep_006
Nemcsak a kedvező ár, hanem a hatalmas választék is e térkövek használatát szolgálja. Számtalan szín és forma segíti a minél szebb kerti környezet kialakítását. Ezek a színek és formák szinte végtelen számú minta kialakítását teszik lehetővé.

Mire figyeljünk?

kep_007
Mindig alkalmazzunk szegélyelemet, mivel ez tartja össze a lerakott térkövet. Amennyiben ez elmarad, folyamatos terhelés miatt a szélső kövek szép lassan kimozdulnak, majd végül az egész felület használhatatlanná válik.

kep_008
A megfelelő aljzat kialakítása. Attól függően, hogy milyen terhelésnek tesszük ki a burkolt felületünket, kell kiválasztani a térkő vastagságát és ezzel szoros összefüggésben a megfelelő aljzatot.

Milyen terheléshez milyen vastagság ajánlott?

kep_009
Az aljzat kialakításánál a terhelés növekedésével nő az aljzat vastagsága is. Amennyiben gyalog vagy kerékpárral közlekedünk rajta, elég a 15-20 cm tömörített kavics ágyazat, ha már az autónk terhelése is hozzáadódik, akkor 20-40 cm ágyazatra van szükség. Ha teherautó látogatására is számítunk, akkor már 50 cm kell.

kep_010
A térkövek kiválasztásánál a szín és a forma után nagyon fontos, hogy jól válasszuk meg a vastagságot is. Az 5 cm vastag térkő megfelelő egy gyalogút megalkotásához, de nagyobb terhek hatására eltörhetnek. Ha nagyobb terhelésre számítunk, inkább a 6 vagy 8 cm vastagságú térköveket válasszuk.

Színes térkövek esetén anyagában színezett követ vásároljunk, mert a festett felületek lekopnak és a használatból következő egyenetlen kopás következtében csúnya foltos felületet eredményeznek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Az ágyazat elkészítéséhez és a kövek lerakásához mindenképpen alkalmazzunk térkő lerakásában jártas szakembert. A nem megfelelően kialakított és tömörített aljzat süllyedéseket okozhat. A kiválasztott rakási mintától függően változik a vágott elemek száma. A vágást is bízzuk szakemberre, mert sok elem mehet kárba. Ha lehet, ne válasszunk átlós mintát, mert akkor minden szélső elemet vágni kell és így sok anyag kárba vész.

A térkövek nagy előnye, hogy környezetbarát, a talaj levegőzését és vízutánpótlását biztosítja, jól karbantartható, megbontható és így könnyen újrarakható.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!
Kommentelj, vagy küldd el kérdésed, észrevételed
a blog@ujhazcentrum.hu e-mail címre.