Képet a falra!

2016. június 21.

IMG_0632Egy lakás nem válik otthonná azonnal, de személyes tárgyainkkal segíthetünk rajta. Egy kép talán többet árul el személyiségünkről, mint akármilyen más tárgy, éppen ezért nem mindegy, hogy milyen módon, hova függesztjük ki falunkra. A kép – legyen az egy fotó vagy festmény – kizárólag vizuálisan hat a szemlélőre, így annak szépsége, figyelemfelkeltő hatása is csak akkor érvényesül igazán, ha jól sikerült a pozicionálása. Nem mindegy, hogy kissé magasan vagy alacsonyan, netalán az ideálisnak mondott pozícióhoz képest kissé eltolódva pillantják meg először. Persze ha műgyűjtők vagyunk, vagy szeretjük fenntartani a változatosságot, érdemes a képfelfüggesztések fajtáin is elgondolkodnunk. Ha elsőre a szögön kívül nem ugrik be más, érdemes egy kicsit jobban beleásnunk magunkat a témába.

IMG_0633Egy biztos, a legkönnyebb a helyzetünk akkor, ha egy nagy képet kívánunk kifüggeszteni valahova. Beszéljünk akár fotóról, vagy festményről, egy szép kép mindenképpen megérdemli a kiemelt helyet. Lényeg, hogy a kép szemmagasságban helyezkedjen el. Ez pontosabban azt jelenti, hogy a kép témája legyen ebben a magasságban. De mi is ez a magasság? Átlagosan 160-170 cm-rel érdemes kalkulálni. Ha a kép 2/3 része e magasság alá esik, akkor jól jártunk el. De vannak esetek, melyek átírhatják ezt. Ilyen, ha a képet egy nagy belmagasságú szobába, vagy ülőalkalmatosságok fölé szeretnénk kifüggeszteni. Előbbi esetben a fal középvonala felé érdemes közelíteni, míg utóbbi esetben inkább lefelé, mivel az ülő egyén alacsonyabb szemszögből figyel a falra.

IMG_0635Ha mégis több kép csoportos kifüggesztésében gondolkodnánk, adódik a lehetőség, hogy sorba rakjuk azokat. De nem mindegy, hogyan, mert ennek is megvannak az íratlan szabályai. Ilyen az oldaltávolság mértéke. Legjobb, ha egymáshoz hasonló képméretek esetén azonos távolsággal operálunk. Ha a képek mérete egymástól eltérő, érdemes azok témamagasságát egymáshoz igazítani. Képek sorolásához ezt a vonalat meghatározhatja egy ajtófélfa, ablaknyílás, szekrény vonala is. Hogy ne találomra furkáljuk szét a falat, érdemes egy sablonlécet készíteni. Egyszerűbb sablonlécekkel a kép oldaltávolságát tarthatjuk be a sokadik kifüggesztett kép után is, de ha nem vagyunk restek, akár egy hosszabb lécbe előfúrhatjuk a kijelölni kívánt akasztó helyét is. Az utóbbi megoldás előnye, hogy így a képek horizontális tengelyének vízszintességét is könnyebben ellenőrizhetjük egy, a sablonlécre fektetett vízmérték segítségével.

IMG_0636Persze, ha megijedünk a sorolás komplikáltnak tűnő feladatától, gondolhatjuk, hogy a képeket úgymond „rendetlenül” elhelyezni ehhez képest gyerekjáték lesz. Ha azt szeretnénk, hogy valóban szépen sikerüljön, hamar kiderül, hogy ez is komolyabb odafigyelést és tervezést kíván. Ha nagyon különbözőek is a párosítani kívánt képek méretei, akkor is érdemes magunkat tartani a korábban említett állandó oldaltávolsághoz. Egyébként rájöhetünk, hogy az ilyen képelhelyezési módot nem is olyan egyszerű tervezni sem. Ebben segítségünkre lehet egy módszer, melyben a képek méretére vágott kartonokat helyezünk egymás mellé, imitálva a kompozíciót. Ebben az a jó, hogy a képek témája nem tereli el a figyelmünket, és gyorsan tudjuk variálni az összeállítást. Ha megtaláltuk az ideális kompozíciót, már csak az együttes helyét kell jól meghatároznunk. A legfontosabb, hogy az ilyen „rendetlen” kompozíciók akkor érvényesülnek a legjobban, ha egy falfelület közepén, de legalább olyan részen helyezkednek el, ahol az együttes minden oldalán van kellő szabad falfelület.  

IMG_0637Ha a pozíció, sorolás tervezésével meglennénk, már csak a rögzítés fajtáját kell kiválasztanunk. Itt meg kell határoznunk, hogy hosszú időtávon gondolkodunk, esetleg váltogatnánk a képeinket. A fal, vakolat állapotát a mobilis megoldásokkal óvhatjuk jobban. De a mobilis megoldások mindig jobban látszanak. Kisebb képekhez esetenként megteszi egy szeg is, de nehezebb képeknél a fúrás és a dübelezés elkerülhetetlen lesz. Így képfüggesztő kampót alkalmazhatunk, aminek előnye a nagy teherbírás, de könnyen kárt tehetünk a falban, ha nem sikerül a fúrás. Ha a szög, akasztó bent van, látszani fog a következő javításig, festésig.

Amennyiben szeretnénk képeket váltogatni, vagy nem kívánunk képcserénként újra fúrni, elgondolkodhatunk egyéb megoldásokban. Létezik olyan falfesték, mely mágnesezhető. Ilyen falra ugyan csak könnyebb papírlapokat függeszthetünk, de saját rajzainknak ez is megteszi. Alternatívája ennek a vakolatra rögzített fémlemez csík, melyre erősebb mágnesekkel rögzíthetünk. Ha ezek a mágneses megoldások nem szimpatikusak, léteznek már elég erős ragasztók is, de keretes képeket ezekre jó szívvel nem bíznék.

Ha sem fúrni, sem ragasztani nem szeretnénk, a képeinket kimondottan képek kihelyezésére tervezett polcokon is megoldhatjuk.

shutterstock_76313851Amennyiben váltogatnánk a képeket, elgondolkodhatunk függesztő sínekben is. Ezek egyszerűbb formája a képek vonalában helyezkedik el, de amit elegánsabbnak tartok, azok a mennyezetre rögzített sínek, melyekről egy függesztőszerkezet segítségével lógathatjuk be a képeket. Ezek elég nagy teherbírásúak is lehetnek, és hála a sínes rendszernek, szabadon tologathatóak jobbra-balra, és a függesztőszálak hossza is változtatható. A legjobb, hogy a szálak, készüljenek fémből vagy áttetsző műanyagból, alig láthatóak.

Mint azt láthatjuk, a lehetőségeink szinte határtalanok, ha képet akarunk kirakni. Ne legyünk hát restek a legideálisabb megoldást kikeresni, hogy a saját képeink is a legjobban mutathassanak!

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!
Kommentelj, vagy küldd el kérdésed, észrevételed
a blog@ujhazcentrum.hu e-mail címre.